Alle virksomheter må ha et system for styring av sine aktiviteter, inkludert helse, miljø og sikkerhet. Det finnes krav i lover og forskrifter, og standarder for styringssystemer – og mange verktøy for å produsere og presentere innholdet.
Samtidig viser erfaring fra ulike bransjer at mange bedrifter sliter med overdimensjonerte styringssystemer og “prosedyreinflasjon” som øker risiko og reduserer effektivitet. Derfor bør styringssystemer utvikles med utgangspunkt i:
- Bedriftens forretningsmål
- Aktivitetenes omfang og egenart
- Organisasjonens kompetanse
- Behov for styring av kvalitet og risiko
PS Consulting legger dette til grunn når vi gir støtte til bedrifter som skal etablere nye systemer eller videreutvikle eksisterende systemer. Vår bistand omfatter:
- Identifisere krav i regelverk og standarder for den aktuelle bransje og bedrift
- For eksisterende system:Gjennomføre gapanalyser mot relevante krav
- Dimensjonering av systemet, og valg av verktøy
- Fasilitering av arbeidsprosess for etablering eller videreutvikling av systemet
- Faglige innspill til innhold i styringsdokumenter, prosesser og prosedyrer
- Implementering og opplæring